Ny moderne kunsttransportbil

Sikkerhed og funktion på højeste internationale niveau

I oktober 2013 rullede MTAB to nye kunstbiler ud på vejene. Den ene vil være baseret i Danmark med europæisk trafik som sin hovedopgave. Den anden vil være hjemmehørende i Stockholm med Norden som arbejdsområde.

Bilerne er specialudstyret hos førende ombygningsværksteder i Sverige og kan uden tvivl betegnes som verdens mest moderne kunstbiler. Bag konstruktionen ligger høje krav fra de største og førende museer samt egne erfaringer fra 40 års håndtering og transport af værdifuld og følsom kunst.
– De fleste af klima- og sikkerhedsløsningerne i bilen har vi selv udviklet. Der er ingen internationale referencer at støtte sig til, så vi brugte vores egne erfaringer og alle de teknologiske nyskabelser gennem de seneste år, siger Simon Fors, administrerende direktør for MTAB og hovedansvarlig for udviklingsarbejdet.

Stabilt klima

Bilerne er bygget til at opretholde et stabilt indeklima, uafhængigt af vejret udenfor. Systemet er konstrueret til at sikre de mindst mulige udsving i såvel temperatur som relativ luftfugtighed. Værdierne styres med avanceret teknologi efter opdragsgiverens ønsker.

Affugtnings- og befugtningsinstallationen har været en stor teknisk udfordring. I Nordens tørre vinterklima er det lige så vigtigt at kunne tilføre fugt som at kunne affugte i sommermånederne, og når bilerne kører i resten af Europa.

Systemet overvåger og afgiver en alarm, hvis for eksempel vandniveauet bliver for lavt.
– Vand er en stor udfordring på de nordiske breddegrader. Der må aldrig være risiko for, at bilen udsættes for frost, siger Simon Fors.

Højere sikkerhed

Bilens vægge er forstærket med stålplader, og MTAB har fået installeret et dobbelt låsesystem, hvor kureren har sin egen nøgle. Låsene har højeste sikkerhedsklassificering for lastrummet med separat låsning som tillæg til den fjernbetjente centrallås, der også dækker lastrummet. Lastrummet udnyttes maksimalt inden for de europæiske krav, både hvad angår højde og længde.

Bilerne er registreret og godkendt med kurersæde med højeste komfort og sikkerhed, og kureren kan fra sædet overvåge sin last via videokameraer. MTAB har installeret støtteben til liften for at undgå uventede bevægelser under lastning, og løftebordet er ekstra langt og kraftigt af hensyn til sikker håndtering.
– Vi har investeret adskillige millioner i vores kunstbiler, siger Simon Fors, fordi vi vil være på forkant med den teknologiske udvikling og opfylde de stadigt stigende krav fra vores kunder på de førende museer. Det vil uden tvivl komme alle vores andre kunsttransportkunder til gode. De ved, at MTAB har det sikreste udstyr og de bedste biler i verden.

 

Kunstbil
MTAB har udviklet en ny kunstbil med banebrydende teknologi og den højeste tilgængelige miljøklassificering.
kurersetet
Bilen er registrert og godkjent med kurerstol med høyeste komfort og sikkerhet. Kureren kan hele tiden overvåke lasten på video fra sin opphøyde posisjon i kurersetet.
kunstbil
Maksimalt tillatte mål i følge europeiske krav. Både høyde og lengde
Simon Fors
Kunstbilen er full av teknikk og har sikkerhetssystem for høyeste driftssikkerhet. Simon Fors viser aggregatene som går på 230 V, 400 V og diesel.
Kunstbil, MTAB
Vannet er en stor utfordring på de nordiske breddegradene. Bilene må aldri utsettes for frost.
Kunstbil, MTAB
Kunstbilen har mange innovasjoner for driftssikkerhet og brukervennlighet.
Avanceret styring med valgbare værdier efter opdragsgiverens ønsker.
Avansert kontroll med valgbare verdier etter ønske fra oppdragsgiver. Systemet er konstruert for minst mulige svingninger i både temperatur og relativ fuktighet.
Systemet er i kontroll og varsle hvis f.eks. vannivået blir for lavt.
Systemet er i kontroll og varsle hvis f.eks. vannivået blir for lavt.
Til heving finnes støtteben for å redusere mulige bevegelser under lasting.
Ekstra langt og kraftig løftebord for sikrere håndtering.
Låsen med høyeste sikkerhetsklassifisering for bagasjerommet, med separat fjernstyrt sentrallås som også omfatter bagasjerommet.

Alkolås

I utviklingsarbeidet har MTAB lagt stor vekt på det funksjonelle, men også at det skal være estetisk tiltalende.